Person image
Dennis Winnepenninckx
22 Sep 2022 - 2 min read
Ik wil een app laten ontwikkelen, maar hoe verloopt zo’n proces?
Blog Banner Image

Heb je een idee voor een applicatie, maar weet je niet hoe je die moet bouwen? Wij hebben door de jaren heen een eigen proces uitgewerkt om apps te ontwikkelen. Een proces dat in onze humble opinion sneller en doeltreffender is dan de traditionele werkwijze die de meeste applicatiebouwers hanteren.

We nemen je mee langs de vijf stappen van onze unieke manier van werken.

1) Brainstorm en strategie: building the right thing

Wij pakken het bouwen van een applicatie vanaf het begin anders aan dan de meeste applicatiebouwers. Zij vertrekken meestal van het principe ‘building things right’. Dat levert apps die er mooi uitzien en die technisch perfect in elkaar zitten, maar die niet altijd doen wat ze moeten doen. Ze leveren niet de verhoopte conversie op bij jouw klanten, ze laten jouw teams niet beter samenwerken, ze stroomlijnen jouw processen onvoldoende. Daarom draaien wij dat principe radicaal om. Niet ‘building things right’, maar ‘building the right thing’. In een brainstorm gaan we op zoek naar wat jouw onderneming echt nodig heeft. Welk probleem wil je oplossen? Dat moet vanaf de allereerste ontmoeting met onze klanten helder zijn. Als je niet precies weet wat je applicatie moet doen, hoe kan je dan een doeltreffende app bouwen?

2) Prototyping: een turbo voor het bouwproces

Prototyping staat centraal in ons proces. Als de brainstorm een duidelijke strategie heeft opgeleverd, beginnen we onmidddellijk een prototype te bouwen. We verzamelen geen honderden pagina’s documentatie vol technische requirements waar de applicatie aan moet voldoen. We hebben Hatch opgericht omdat we graag applicaties ontwikkelen, niet omdat we graag lange rapporten schrijven of mooie presentaties in elkaar steken. Na twee of drie weken, soms zelfs al na één week, leveren we een prototype op. Meestal is dat een interactief, clickable prototype. De data en de communicatie met de server zijn nog nep, maar de gebruikersinteracties zijn echt. Je kijkt dus niet naar een schets, nee, je kan de toekomstige applicatie al echt uittesten. Dat geeft een veel realistischer beeld van wat de applicatie zal doen. Ook aan mensen die niet technisch onderlegd zijn en geen ervaring hebben met het bouwen van applicaties. Dat prototype geeft ons meteen een voorsprong. We zetten al meteen een turbo op het bouwproces, zodat de volgende stappen om de applicatie te ontwikkelen en te lanceren sneller en vlotter verlopen.

3) Design & build: niet meer achterom kijken

Het bouwen van een prototype is geen eenrichtingsverkeer. Het is niet zo dat wij achter onze computer, met de deuren en de gordijnen dicht, iets ontwikkelen dat te nemen of te laten is. Het prototype is het resultaat van een intense dialoog met onze klanten. Gedurende een paar weken zitten we elke dag virtueel samen. Die werkwijze zetten we verder wanneer we het prototype uitbouwen tot een volwaardige applicatie. We organiseren regelmatig demo’s om feedback te verzamelen en te integreren. Het bouwen van een app heeft (te) vaak iets weg van de beroemde Processie van Echternach: drie stappen vooruit, twee stappen achteruit. Het zijn die stappen achteruit die het proces lang, complex en dus ook duur maken. Je riskeert dat je om één fout te herstellen de hele architectuur van de applicatie opnieuw onder handen moet nemen. Dan kan je het werk van weken in de vuilbak gooien. Door meteen een prototype te bouwen en voortdurend demo- en feedbackmomenten te houden, vermijden we dat we nog stappen achteruit moeten zetten. We moeten hoogstens de koers af en toe een klein beetje bijsturen om ons einddoel te bereiken. Dankzij dat proces kunnen we applicaties bouwen zonder grote schokken voor de timing of het budget. Hatch bestaat sinds 2015, we zijn in al die tijd nog in geen enkel project boven budget gegaan.

4) Launch: succesvol laten landen

Ons werk zit er niet op wanneer de applicatie op de Apple App Store of de Google Play Store terug te vinden is. De lancering gaat verder dan de release. We komen vaak apps tegen die er fantastisch uitzien en die een fortuin gekost hebben, maar die amper gebruikt worden. Ze zijn te complex, ze zijn niet gebruiksvriendelijk, de registratie is ingewikkeld of niemand weet dat ze bestaan. Wij vinden het zonde van onze tijd én die van onze klanten dat we applicaties zouden bouwen die niet gebruikt worden. Daarom zorgen we er bij de lancering ook voor dat de app goed landt. We voorzien een korte en heldere gebruikershandleiding, we zorgen voor opleidingen, we trainen de trainers. Voor ons is een applicatie pas succesvol als de juiste dingen er ook de juiste dingen mee doen.

5) Opvolging: de applicatie nieuw leven geven

Een digitale applicatie lééft. Wanneer de eerste gebruikers met je app aan de slag gaan, kunnen er al eens bugs of obstakels opduiken die toch onder de radar waren gebleven. Uiteraard herstellen we die meteen. Maar nog veel belangrijker: samen met de eerste gebruikers dienen zich ook nieuwe opportuniteiten aan. De gebruikers vragen nieuwe updates en features, nieuwe technologie creëert nieuwe mogelijkheden, gebruikersdata geven nieuwe inzichten. Wij verdwijnen niet na de lancering van jouw applicatie. Onze rol gaat verder dan het klassieke onderhoud of regelmatige software updates. We blijven aan boord om de applicatie nog beter en nog doeltreffender te maken. We luisteren daarvoor heel goed naar jouw feedback, maar vooral naar die van de gebruikers van jouw app.

Feel like talking about your problem or opportunity?
We love to play with technology, solve problems and interact with others.

Schedule an appointment to discuss your challenges!
Person image
Sam Verschooten
CEO
Get in touch